Kosttillskott som jag använder

av | oktober 24, 2015

Tjena!

Jag tänkte skriva lite om kosttillskott idag. Kosttillskott är något som jag verkligen uppskattar att använda. Många säger ju att kosttillskott endast är ett tillskott och att ”riktig” mat är det bästa. Och självklart kan jag hålla med där. MEN kosttillskott är ett sjukt smidigt sätt att snabbt få i sig bra proteiner och så vidare, till exempel efter ett träningspass. Mycket smidigare än att ha med sig en tallrik kött, sås och potatis. Sedan tycker jag även om den självaste handlingen att man gör allt som står i sin makt att kräma ut dom där små extra fördelarna med sin träning. Det kanske bara ger liksom 1-3 procent extra att ta ett kosttillskott, men jag tycker helt klart att det är värt det.

Olika typer av kosttillskott

Jag ska nu lista alla kosttillskott som jag använder och anser vara meningsfulla att använda helt enkelt.

Proteinpulver

Proteinpulver är nog det bästa kosttillskottet. Billigt och mycket bra protein. Whey 80 heter det i folkmun oftast. Då avser man ett simpelt proteinpulver. Men det är ändå bra så klart.

Aminosyror

Proteiner består av aminosyror. Så ett proteinpulver består således också av aminosyror. MEN tar man aminosyror färdig spjälkade (eller vad det heter). SÅ kan man få ut bättre och snabbare effekt. Sedan finns ju inte en komplett aminosyrastruktur i proteinpulver alla gånger. Dom olika aminosyra tillskott som finns är EAA och BCAA

EAA

Det står för essential aminoacid. Är dom 11(?) essentiella aminosyrorna. Det innebär att kroppen INTE kan tillverka dom själv och dom måste därför intas via kosten.

BCAA

Står för Branched Chain Aminoacids. Är tre stycken grenade aminosyror. Den viktigaste är helt klart Leucin som är väldigt viktigt för muskeluppbyggnad. BCAA kan med fördel tas UNDER passet.

Gainer

Att ta en gainer tycker jag personligen är helt onödigt. Detta för att en gainer oftast innehåller bara lite proteinpulver och resten socker. Ja du hörde rätt. Helt ärligt anser jag det vara bättre att bara ta vanligt proteinpulver och sen köpa godis, till exempel en chokladkaka. Eller varför inte köpa en pizza? SÅ mycket godare.

PWO

Detta är helt klart min favoritkategori av kosttillskott. Dock så är det nog den minst viktigaste faktiskt. PWO står för Pre WorkOut. Det är alltså något du tar innan du ska gå till gymmet. Syftet är att taga till dig. PWOs innehåller ofta något centralstimulerande ämne. Nästan alltid är det koffein. Förut fanns det mycket mer ämnen som var kraftigare, men många är idag förbjudna, till exempel DMAA och efedrin. Det finns också ofta ämnen i en PWO som är avsedda att ge en ”pump” alltså att musklerna sväller lite extra när du tränar. Ofta är det till exempel l-arginin som står för detta. Beta alanin är också vanligt i en PWO, det gör att man får stickningar i huden. Det är helt ofarligt, jag gillar det.

Vitaminer och mineraler

Utöver alla kosttillskott tar jag även endel vitaminer och mineraler. Dom jag tar är följande.

  • Vitamin D
  • Omega 3
  • Vitamin C

Jag har även funderat på att börja med Zink och magnesium då jag har läst väldigt mycket positivt om dom mineralerna.

Sammanfattning

Så dessa kosttillskott använder alltså jag själv, i stort sett dagligen. Det största nackdelen som jag ser med kosttillskott är helt ärligt att det är hyfsat dyrt. Annars ser jag bara fördelar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *